19 de março de 2013

Workshops Fest Film Lab

O Fest continua a ter uma enorme oferta de cursos para quem quer saber fazer cinema. Os mais recentes foram Scandar Copti e Colin Arthur. Para os interessados, aqui ficam os resumos do que será tratado. O segundo está em inglês, mas isso não pode ser um obstáculo a quem pretender assistir.

Scandar Copti - Técnicas de Direcção de Actores

SOBRE O WORKSHOP
Vários cineastas utilizam o elemento surpresa no momento de dirigir atores de forma a obter reações emocionais mais autênticas.
Os realizadores do aclamado filme Ajami basearam toda a produção neste princípio. Ao contrário da maioria das aventuras pelos terrenos da improvisação, Ajami baseava-se num guião preciso e numa narrativa bem construída que exigia respostas rigorosas por parte dos atores.
Os atores acabaram por desempenhar uma história sem se darem conta de que estavam a ser dirigidos por um guião desenvolvido a priori. O filme é um trabalho de ficção que nos revela “gente real” a atuar em situações orquestradas pelos realizadores, mas que no entanto, são verdadeiras para os artistas, resultando na projeção de emoções reais em frente da camara
Este objetivo foi concretizado através de workshops onde os atores ficaram a conhecer todos os detalhes das emoções e estados psicológicos das suas personagens, tal e qual como estava definido no guião.
Nestes workshops os participantes não apreenderam o texto, nem objetivos, nem mis-en-scene nem qualquer truque de performance. No final, todos os atores identificaram-se com a sua personagem como se a mesma fosse uma extensão da sua própria personalidade.
Quando as camaras começaram a filmar algo de mágico aconteceu – os atores esqueceram-se de que estavam a representar cenas fictícias acreditando que a ação era mesmo real.
Durante o workshop de 2 dias os participantes poderão aprender e experimentar as técnicas de Scandar na fase de pré-produção.

PERFIL DO PARTICIPANTE
Esta workshop é direcionada a realizadores, atores e estudantes de cinema e audiovisual.

SOBRE O SCANDAR COPTI
Copti é um cineasta palestiniano, nascido em Yafa, que conta já com uma nomeação para um óscar. Em 2009 a sua primeira longa-metragem, Ajami, venceu a Camara de Ouro no Festival de Cannes. O seu filme foi também nomeado para o Óscar de melhor filme em língua estrangeira e venceu mais de 15 prémios internacionais. Licenciado em engenharia mecânica, ele escreveu, realizou e editou várias curtas-metragens de ficção, experimental e documentário. Foi membro do júri em famosos festivais internacionais, como por exemplo emTribeca e em Tassalonika, e foi presidente do Prémio de Direitos Humanos no Festival Internacional de Istambul em 2011.
Scandar Copti foi um dos fundadores do Doha Tribeca Film Festival e do prestigiado Doha Film Institute (DFI), onde dirigiu o Departamento de Educação até novembro de 2011. Está neste momento a trabalhar numa nova longa-metragem.

16 hours
Duration: 2 days
Dates: 20-21 April 2013
Location: Stavanger
Price: 3600 Norwegian Krone
Maximum number of participants: 25
Contact: filmlab@fest.pt

Colin Arthur - Workshop de Efeitos Especiais

ABOUT COLIN ARTHUR
Colin Arthur is a living-legend of Special Effects! In the 1960’s he was to assistant Ray Harryhausen with his stop-motion model animation movies like the Sinbad films and the original Clash of the Titans! He also created Falkor and other creatures for Never Ending Story. One of the highlights of his career is without a doubt his work with Stanley Kubrick in 2001: A Space Odyssey, where he was responsible together with Stuart Freeborn for the development and production of the Ape masks in the Dawn of Man sequence. Colin also worked with John Millius in Conan, The Barbarian. More recently he and his team at Dream Factory were involved with films such as Open Your Eyes (Abre los Ojos), Sexy Beast and Talk to Her (Habla con Ella).
Colin Arthur applies his knowledge of electronics, mechanical and hydraulic engineering together with sculpture and make up artistry to convey levels of creativity and emotion in fantasy as well as the more realistic. His achievements in the industry have gained Academy Awards and nominations, Goya Award, Special Mention at the Cannes Film Festival for best special effects, Emmy award for special Make-up, and recognition at the New York Producers Festival, among others.

PROFILE OF PARTICIPANT
The workshop is to Directors, Art Directors, Production Designers, Film Students, Make-up Artists, Sculptors, Decorative Artists, Prop makers Art Students, or anyone interested in entering the Film Business.

WORKSHOP SCHEDULE AND DESCRIPTION
Day one 27 April
Morning
Introduction of the participants to Colin and his work, with clips from films and commercial projects. The participants will then be shown various aspects of his work throughout the decades, analysing the evolution and development of both these and some career choices that have endured and served him well. A wealth of anecdotes from the industry, the vital links between directors and the creative teams, the technicians, the actors and the broad spectrum of knowledge required to deliver SFX both creatively and technically. “The impossible we can do, miracles take a little longer”!

Afternoon
The participants will be given the option to work on filling moldes with different materials, prosthetics, or make-up in preparation for filming a short sequence. They will be given short tutorials on these subjects and start developing the work under supervision. The class will be divided in two teams, and get an assignment as if they were on a film production. Colin and his wife, Sarah have a wealth of experience on project development from first concepts to the final wrap.

Day Two 28 April
Morning
The participants will continue working on their short effects clips with one to one advice when needed.

Afternoon
After the projects have been developed and photographed, the whole class will present and discuss their choices and learn from each other’s work. Colin will give a personal assessment. The participants should be conscious of the reasoning behind their technical and creative decisions at all levels as well as developing an understanding of options taken by their fellow participants. Colin will discuss the importance of accurate budgeting as an essential and necessary part of any work, both before commencement and retrospectively and his views on how to evaluate your own assignment in a production.

16 hours
Dates: 27-28 April 2013
Location: London
Price: 279 GBP
Vacancies: 25
Contact: filmlab@fest.pt

Para se inscreverem, visitem o site.

0 comentários: